HTML

Médiatár - DEENK

A Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Médiatárának blogja elsősorban zene és film témában Honlap: http://media.lib.unideb.hu/ Email: mediatar@lib.unideb.hu

Friss topikok

Elvis Presley díszpolgár és tér Pesten

mediatar 2011.03.03. 08:41

 

Elvis büszke lenne budapesti díszpolgárságára

 

Elvis Presley büszke lenne a budapesti díszpolgárságra és a magyar fővárosban lévő Elvis Presley térre - közölték a Független Hírügynökséggel a Memphisi Gracelandben lévő Elvis emlékhely munkatársai. Tarlós István főpolgármester szerda délelőtt jelentette be, hogy a rock and roll királya Budapest díszpolgára lesz és egy most még névtelen közterületet is elneveznek róla, mert kiállt az 1956-os magyar forradalomért és még gyűjtést is szervezett. 

...

Az akkor 22 éves Elvis Presley 1957. január 6-án Ed Sullivan tévéműsorában elénekelte a Peace In The Valley (Béke a völgyben) című dalt, amellyel együttérzését fejezte ki az 1956-os magyar forradalommal és egyben adománygyűjtésre szólította fel az amerikaiakat. A főpolgármester szerdai sajtótájékoztatóján bemutatták a felvételt. Tarlós István úgy fogalmazott: ezt a műsort 30-35 millió tévénéző látta Amerikában és végül 26 millió svájci frank értékű segítséget kapott Magyarország. A főpolgármester kijelentette: nem az ötvenes évek zenéjén szocializálódott, és nem arról van szó, hogy ő maga Elvis-rajongó lenne, de elismerést érdemel a világhírű énekes őszinte együttérzése és támogatása.

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=400242&referer_id=friss#null

 

Elvis Presley Peace in the Valley
Written by Rev. Thomas A. Dorsey. Elvis sang this song on his third appearance on The Ed Sullivan Show on January 6, 1957. One week later on January 13, 1957, he recorded this version at Radio Recorders in Hollywood. Take #9 is the RCA Master. Gordon Stoker of the Jordanaires played organ on the track. Based on its appearance in the EP Peace in the Valley, it reached #39 on Billboards Top 100 chart, staying on the chart for ten weeks. It is available on Youll Never Walk Alone, Amazing Grace: His Greatest Sacred Songs, Elvis by the Presleys, A Touch of Platinum, Platinum: A Life in Music, and The King of Rock n Roll-The Complete 50s Masters. 

Oh well, I'm tired and so weary
But I must go along
Till the Lord comes and calls, calls me away, oh yes
Well the morning's so bright
And the lamp is alight
And the night, night is as black as the sea, oh yes

(There will be peace in the valley for me, some day)
There will be peace in the valley for me, oh Lord I pray
(There'll be no sadness, no sorrow)
(No trouble, trouble I see)
There will be peace in the valley for me, for me

Well the bear will be gentle
And the wolves will be tame
And the lion shall lay down by the lamb, oh yes
And the beasts from the wild
Shall be led by a child
And I'll be changed, changed from this creature that I am, oh yes

(There will be peace in the valley for me, some day)
There will be peace in the valley for me, oh Lord I pray
(There'll be no sadness, no sorrow)
(No trouble, trouble I see)
There will be peace in the valley for me, for me

Címkék: budapest elvis presley

Szólj hozzá!

JazzMa - elindult a világ első jazz napilapja!

mediatar 2011.03.01. 08:41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JazzMa - Beköszöntő


"1995 októberében jelent meg a MaJazz névre hallgató magyar jazz havilap,
amit a szakma kitörő lelkesedéssel fogadott,
hisz akkor már hosszú évek óta nem volt hasonló nyomtatvány forgalomban hazánkban....
...és most 15 és fél év múltán –haladva a korral- egy „up-to-date”, naponta frissülő
(vagy szenzációs új hírek esetén, akár naponta többször is frissülő) internetes lappal jelentkezünk,
amely mindez ideig a világ egyetlen jazz napilapja."...


http://www.jazzma.hu/hirek/2011/02/28/jazzma-bekoszonto

Címkék: jazzma

Szólj hozzá!

Jazz és irodalom - Simon Géza Gábor előadássorozata - 7. est - közreműködik Ittzés Tamás!

mediatar 2011.02.23. 15:19

 

 

Médiatárunk immár 5. éve szervezi a Jazzbarátok Köre összejöveteleit.

Részletes információkat a http://jazzbaratdebr.freeblog.hu/ blogon

és a Médiatár honlapján http://media.lib.unideb.hu/hun/jazzbarat.php lehet találni.

Simon Géza Gábor tevékenységéhez kapcsolódó linkek:

http://jazzkutatas.eu/article.php

http://gramophone-anno.eu/article.php

Ittzés Tamás alias DrBOHÉM linkjei:

http://www.bohemragtime.com/hu

http://www.bohemragtime.com/hu/ittzes.html

http://www.ohyeahday.com/

XX. BOHÉM RAGTIME JAZZ FESZTIVÁL 2011. MÁRCIUS 25-27.

http://www.bohemragtime.com/hu/act.html

 XX. Bohém Fesztivál, 2011. március 25-27.

Örömzenei hétvége Kecskeméten – a tradicionális jazz világsztárjaival!

"2011: Liszt-év a ragtime-ban"
– 5 ország sztárzenészei a színpadon
– a legjobb ragtime-zongoristák parádéja 
– extra szálláskedvezmény
– 3 nap alatt 5 koncert
– tisztán 21 óra zene
– koncertek után jam session
– ragtime, dixieland, New Orleans, swing - és Liszt

 

Paolo ALDERIGHI (I) – zongora, Mimi BLAIS (CDN) – zongora, Morten Gunnar LARSEN (N) – zongora, Adam SWANSON (USA) – zongora, Butch THOMPSON (USA) – zongora, THE NIGHT OWLS (F), BOHÉM RAGTIME JAZZ BAND (H) és további meglepetés zenészek és zenekarok
Részletek:

 

http://www.bohemragtime.com/hu/program.html

 

*****

 

képek remekül sikeredett 7. estről:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: jazz irodalom simon gábor tamás géza ittzés

Szólj hozzá!

Tarr Béla filmje nagydíjat kapott a Berlinalén

mediatar 2011.02.21. 11:54

 

 

Tarr Béla filmje nagydíjat kapott a Berlinalén

A FIPRESCI fődíja mellett az Ezüst Medvét is A torinói ló kapta

 

 

Tarr Béla filmje nagydíjat kapott a Berlinalén

A nemzetközi zsűri nagydíjával tüntették ki Tarr Béla új filmjét, A torinói ló című alkotást szombaton a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál gálaestjén - tudatta az MTI. Korábban A torinói ló című filmet tüntette ki a nemzetközi filmkritikusok zsűrije is a hivatalos díjátadó előestéjén Berlinben.

 

 

 

 

http://magyar.film.hu/filmhu/hir/tarr-bela-filmje-nagydijat-kapott-a-berlinalen-hir-tarr-bela-ezust-medve.html

*****

 

Berlinale: A torinói szó képe

Visszafordított teremtéstörténet, vagy ha tetszik, elmúlás-, kihúnyás-, kipusztulástörténet zajlik le szemünk láttára Tarr Béla utolsó, Berlinben most bemutatott filmjében. Kritika.

„A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket (…)” (Teremtés 1,2)

Az isten háta mögötti tanyán élő apa (Derzsi János) és lánya (Bók Erika) életének eme hat napja alatt a teremtés rendjével ellentétben, fordított sorrendben tűnik el minden, ami értelmet és lehetőséget ad a létezésnek a növényektől az állatokon keresztül az emberig, az eget a földtől elválasztó szélig és végül a világosságig. Ahogy a Teremtés könyvében a napokat az „este lett és reggel” mondat tagolja, úgy ábrázolja Tarr a tőle ismert részletességgel minden nap végét és kezdetét.

 

http://magyar.film.hu/filmhu/magazin/berlinale-a-torinoi-szo-kepe-kritika-tarr-bela-a-torinoi-lo.html

*****

A nemzetközi zsűri nagydíjával tüntették ki Tarr Béla új filmjét, A torinói ló című alkotást szombaton a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál gálaestjén. A legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat iráni mű kapta.

A magyar művész alkotása a Berlinale versenyprogramjában, a nagyjátékfilmek mezőnyében szerepelt. Tarr Béla már korábban is vendégeskedett a rangos filmfesztiválon, ahová ezúttal Friedrich Nietzsche német filozófus és egy ló találkozását tovább szövő filmjével érkezett. Tarr Béla az Isabella Rossellini vezette nemzetközi zsűri kanadai tagjától, Guy Madden producertől vehette át a zsűri nagydíját. A magyar rendező meghajolt a díjátadó gála vendégei előtt, a színpadon nem szólalt meg.



A legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat a Nadar and Simir: A Separation (Nadar és Simir, egy válás) iráni alkotás érdemelte ki, a négy kilogrammos medveszobrot Isabella Rossellini és Dieter Kosslick fesztiváligazgató nyújtotta át az alkotóknak. Aszgar Farhadi rendező munkája két Ezüst Medve-díjat is kapott, a film - könnyek közt színpadra lépő - női szereplőit jutalmazták a legjobb női szereplőnek járó díjjal, a férfi szereplők mezőnyében az iráni mű férfi szereplőgárdája kapott Ezüst Medve-díjat.

Az iráni dráma sikerével az iszlám köztársaság a díjkiosztó gálát is "uralta". Dieter Kosslick az est folyamán üres széket helyezett a színpadra, ezzel jelképezve a zsűri hiányzó tagjának, az Iránban rendszerellenes propagandatevékenység címén elítélt Dzsafár Panahi rendezőnek a hiányát. Kosslick szerint Panahi értesült a mellette tartott szimpátiatüntetésről és felhívásokról is, Berlinbe eljutott üzenetében azt mondta, korábban magányosnak érezte magát, de most már úgy gondolja, semmilyen művész nem lehet magára hagyatott, ha ilyen család tagja. "Talán nem tehettünk sokat, de legalább neki segítettünk" - mondta a közönség előtt Dieter Kosslick.

A rendezők közül Ulrich Köhlert, a Schlafkrankheit (Álomkór) című német film direktorát tüntette ki Ezüst Medvével a zsűri, a díjat a testület német tagja, Nina Hoss színész-rendező adta át honfitársának.

Két Ezüst Medve-díjat is kiosztott a zsűri a kiemelkedő művészi teljesítményért, mindkettőt az El Premio (A díj) című film kapta. Az argentin katonai rezsim hajnalán, az 1970-es évek közepén játszódó alkotás operatőri és díszlettervezési munkája révén érdemelte ki a zsűri elismerését.

A legjobb elsőfilm egy háromtagú zsűri döntése alapján az On The Ice című alkotás lett, ebben a kategóriában még két különdíjat is odaítéltek, ezeket a The Guard, valamint a Die Vaterlosen című filmek kapták.

A rövidfilmekről döntő zsűri Arany Medvével jutalmazta a Paranmanjang (Éjszakai kapás) című dél-koreai filmet. Egy másik koreai alkotás, a Pu-Seo-Jin Bam (Rossz este) Ezüst Medvét kapott. A Berlinale Shorts mezőnyében 25 rövidfilm, közte a magyar Kárpáti György Mór munkája, az Erdő volt versenyben a fődíjért.



Arany Medve Díj:

Mészáros Márta: Örökbefogadás- 1975
Hamu (rövidfilm)- 1992

Ezüst Medve Díj:

Lugossy László: Azonosítás- 1976
Sándor Pál: Herkulesfürdöi emlék- 1977
Szabó István: Bizalom ( legjobb rendezés)- 1980
Fábri Zoltán: Requiem- 1982
Lugossy László: Szirmok, virágok, koszorúk- ( zsűri különdíja) 1985
Varga Csaba: Auguszta etet- ( rövidfilm) -1986
Mészáros Márta: Napló szerelmeimnek- 1987
Balogh Zsolt: 1968-1990
Szabó István: Édes Emma, drága Böbe ( a zsűri különdíja) -1992
Milorad Krstic :My Baby Left Me ( rövidfilm)- 1995

Berlinale Kamera Díj: Mészáros Márta-2007

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: a berlin béla filmfesztivál filmrendező tarr torinói

1 komment

Bogányi Gergely ismét Debrecenben

mediatar 2011.02.17. 15:19

 2011. február 17. 19.30

A Debreceni Filharmonikus Zenekar hangversenye

(Rubányi Vilmos bérletsorozat)


Műsor:


Brahms: d-moll zongoraverseny
Rachmanyinov: II. szimfónia


Közreműködik:

Bogányi Gergely - zongora


Vezényel: Kocsár Balázs


Helyszín: Debrecen, Kölcsey Központ (Hunyadi u. 1-3.)

*****

Egy friss interjú:

2011. 02. 16.
"Az összefogás segíti a túlélést" - interjú Bogányi Gergellyel
A gazdasági válság az oktatást, az oktatási intézményeinket sem kímélte, kíméli még most sem. Éppen ezért nagyon nehéz az iskolák igazgatóinak, hogy a fennmaradáshoz, működéshez szükséges és elégséges pénzt előteremtsék. Nincs ezzel másként a szobi Kodály Zoltán Alapfokú Művészetoktatási Intézmény vezetője, a világhírű zongoraművész, Bogányi Gergely sem: koncertjei, fellépései alatt sem feledkezik meg egyetlen percre sem az iskolájáról és az ott tanuló diákok sokaságáról.
- Az ember azt hihetné, hogy abban az iskolában, ahol egy világhírű zongoraművész az igazgató, minden rendben van. Tényleg minden rendben van Szobon?

Bogányi Gergely: - Bárhol járok az országban, bármelyik kollégával beszélek, mindenhol ugyanaz a helyzet: baj van az oktatásban. Azonban Szobon tapasztalok valamit, ami minden gondon átsegít minket, és ez az összefogás. Közösen keressük a megoldást a problémáinkra, és biztos vagyok abban, hogy győztesen kerülünk ki ebből a küzdelemből. És nem csak mi, hanem a város is.

- A tavalyi önkormányzati választások eredményeképpen megváltozott a városvezetés összetétele. Érez valamit emiatt az Ön által irányított zeneiskola?

Bogányi Gergely: - Példaértékű mindenki számára, ahogy az előző és a jelenlegi városvezetés segíti a szobi iskolák, köztük a zeneiskola működését. Abszolút érezni minden cselekedetükből, hogy fontos számukra valamennyi oktatási intézmény.

- Ön két ember munkáját végzi: egyszer zongoraművészként kápráztatja el a világot, máskor diákjaiért aggódó igazgató...

B. G.: - Én akkor is iskolaigazgató vagyok, amikor a világ valamelyik pontján éppen Liszt Ferenc valamelyik művét adom elő egy koncertteremben. Sosem feledkezem meg a diákjaimról, és most lehet, hogy lehetőséget tudok biztosítani ahhoz, hogy a Kodály Zoltán Alapfokú Művészetoktatási Intézmény anyagi háttere biztossá váljon. Ugyanis amikor legutóbb Damaszkuszban jártam, felkértek arra, hogy építsem ki az ottani zenei iskolai hálózatot. Most ismét kiutazom, hogy négy nap alatt megtekintsem a helyszíneket, illetve az ottani kollégákkal kidolgozzam a követendő stratégiát. Remélem, képes leszek mindent elintézni a rendelkezésemre álló négy nap alatt. Sokszor direkt vagy indirekt módon koncertezem az iskola javára, legutóbb egy igen értékes iskolai zongorát sikerült az intézményünk számára megszerezni.

- Iskolát irányít, zenét oktat, koncerteket ad szerte a nagyvilágban. Miként lehet ezt bírni?

B. G.: - Művészet, miként bírom ezeket a feladatokat, hisz napi 15 órát dolgozom minimum. Gyakorolni is csak a külföldi útjaimon van időm, legutóbb például két héten keresztül turnéztam, felléptem többek között Londonban, német városokban, Törökországban és Görögországban.

- Mikor láthatjuk, hallhatjuk újra itthon?

B. G.: - Márciusban Vácon lépek fel a Tavaszi Fesztiválon, ott találkozhat velem a közönség. Utána egy hosszabb dél-amerikai turnéra indulok.

Dunakanyar Régió - Molnár

Szólj hozzá!

„Koncert a zongorán túl“ - Vásáry Tamás Liszt-estje

mediatar 2011.02.15. 17:09

 

2011.február 16. 19:30

„Koncert a zongorán túl“

Vásáry Tamás

Liszt-estje


Debrecen - Arany Bika szálloda -  Bartók Terem  (Piac u. 11.)
 
*****
Egy 2004-es írás a DEOL.hu-ról:
 
DEOL > Kultúra > Könyv, folyóirat > Ismeretterjesztő
 
 Vásáry Tamás: A zenén túl…
 
(morsus) | 2004. május 10., 14:15
 
A zenén innen és túl a megismerés-megértés rögös útja. A világszerte elismert, debreceni születésű zongoraművész és karmester, Vásáry Tamás több esztétával egyetemben vallja (tapasztalja), hogy a legközvetlenebb élménylehetőséget a zene nyújtja. Nagy műalkotásokkal folytatott találkozásait, személyes beszélgetéseit, melynek során – Ingardent idézve – valami kiderült és valami „megmarad”, a Zeneakadémián tartott, sokszor éjszakába nyúló előadássorozatain osztotta meg hallgatóival. Nemrégiben megjelent könyvében tíz halhatatlan zeneköltő géniusz (Schubert, Mendelssohn, Schuman, Kodály, Liszt, Brahms, Chopin, Verdi, Mozart, Beethoven) művészetét, emberi sorsát interpretálja páratlan szuggesztivitással és közvetlenséggel. A zeneirodalomban egyedülálló kötet meglepetés a hetvenedik életévét betöltött muzsikusnak feleségétől.
 
„Kívül állok a zenén és ebből a nézőpontból vizsgálom. Elismerem, hogy nagyon is tökéletlen ez a nézőpont, azt sem tagadom, hogy így csak nagyon keveset láthatok meg azon szerencsésekhez képest, akik belül vannak.” – szabadkozik Kierkegaard Mozart: Don Juanjának rejtelmeit kutatva. Ha helyzetünket a zeneértők kiválasztott seregéhez képest hasonlónak érezzük a dán filozófuséval, de kérlelhetetlenül hajt minket a megismerés-megértés (megvalósulásában leginkább csak töredékesnek vélt) vágya a klasszikus zenei alkotások terén, az ajándék a mi ajándékunk is. Vásárynál autentikusabb kalauzt nehezen találhattunk volna. (Ha személyeskedhetek egy keveset, jómagam például próbálkoztam a "mi az, amit illik ismerni" zeneművészetisektől beszerzett ad hoc listájával, aztán a zenei ismeretterjesztés másik nagy mestere Bernstein A megválaszolatlan kérdésével is. Az előzőnél vezető kéz nélkül, mintha labirintusban bolyonganék, mivel minden darabról egyenként laikusoknak is érthető szakirodalmat keresni szinte képtelenség, az utóbbi jórészt a zene nyelvét beszélők számára íródott Chomsky módszerét követve.) A zenén túl…esetében egyrészt nem szükséges a zenei terminus technikusok beavatott ismerőjének lennünk, másrészt mert a főként keleti filozófiai gondolatmenetekkel, meglepő, megdöbbentő életrajzi történetekkel átszőtt beavatás szinte egy emocionális viharokkal teli, vallomásos lírává válik, találó szavakkal, kifejezésekkel. A muzsikus mélyen megélt belső tapasztalatok, meggyőződések felsorakoztatásával próbálja a megértés ingoványos talaján vezetni olvasóit a zenén túlra. Ahogy ő maga írja: "…a zenében is az a lényeg, mi van a hangok mögött, honnan jön és hová érkezik. Vagyis a láthatatlan szellemi forrás, amelyből fakad, az inspiráció, és a hangokká vált zenét felfogó közeg, a hallgatóság: az ember, akihez eljut a zenén túli üzenet… Számomra a zene csak eszköz egy magasabb létállapot elérésére, ha csak annyi időről legyen is szó, amíg a zene tart. A zene, ami nem visz át – ha csak kismértékben is – egy ilyen magasabb létállapotba, az számomra nem zene. Mit értek magasabb létállapoton? Azt, amikor túllépünk személyes önmagunkon. Ez történik a vallásos révületben, a magas fokú meditációban, vagy akár a szeretetben, szerelemben való önmagunk feladásában. Amikor a zene hallgatása közben megszűnik bennünk a belső párbeszéd önmagunkkal."
 
Azt hiszem, méltán lehet úrrá rajtunk az önsajnálat, ha nem lehettünk tanúi, egy-két zeneakadémiai – egyébként óriási érdeklődést kiváltó előadásnak –, mert a szavakban és zenében megrajzolt arcképcsarnokok szuggesztívebbek lehettek, mint az olvasás folyamatát megzavaró keresgélés a CD-k között. Az élő koncerten "közelebb jöhetett" az a komplexusokkal gyötört Schubert, aki áhítattal csodálta a közelében lakó Beethovent, miközben mit sem tudott arról, hogy a bozontos hajú titán halálos ágyán az ő dalait tanulmányozta. Talán érthetőbb miért írta Vásáry mély szerelmi csalódását elpanaszló levelére válaszul a szellemi atya, Kodály, minden érzelmi ömlengést félretéve, hogy tanulja meg Schuman Ich grolle nicht című dalát, hogy a mennyországban vajon miért Schubert szól és miféle harmónia, egység működött Kodályban. Szinte előttünk áll az emberek nagy ismerője Verdi és az emberfeletti mestere Mozart.
 
Ha szerencsénk van (valamint türelmünk és kellő anyagi forrásunk a hiányzó lemezeket beszerezni) Vásáry segítségével eljuthatunk a zenén túlra és onnan saját bensőnk birodalmába, hisz ahogy a szerző egyik többször is idézett barátja mondja: rádöbbenhetünk a bennünk élő érzelmek olyan széles skálájára, amelyre a mindennapi életben nem kerülne sor.

 

Címkék: tamás liszt vásáry

Szólj hozzá!

Loop Doctors - 2011.02.12. - 20h - Perényi1 - Debrecen!!!

mediatar 2011.02.11. 20:08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.myspace.com/theloopdoctors

 

 

Címkék: loop doctors

Szólj hozzá!

Orff: Carmina Burana + Csemiczky: Carmina Universitatis

mediatar 2011.02.10. 11:38

A Debreceni Kodály Kórus hangversenye
(Gulyás György hangversenysorozat).

Műsor:
Orff: Carmina Burana
Csemiczky: Carmina Universitatis


Közreműködnek:
Rost Andrea, Otokar Klein, Haja Zsolt
Debreceni Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Karolos Trikolidis
Karigazgató: Pad Zoltán

Helyszín:
Kölcsey Központ (Hunyadi u. 1-3.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carl Orff
(1895. július 10. – 1982. március 29.)
német zeneszerző, zenetanár

Carl Orff Carmina Burana

néven készített zeneművet a Carmina Burana versgyűjtemény-kódex verseiből.
A művet, melyet a tavasz, a bor és a szerelem himnuszaként is ismerünk,
Frankfurtban mutatták be, 1937-ben.

A Carmina Burana Orff műfajmegjelölése szerint:
Profán dalok énekesekre és énekkarra, hangszerek és vetített képek kíséretében.
(Standard bázisban)

A darab szövegét egy bajorországi kolostorban talált,
13. századi latin–német–francia nyelvű gyűjteményből válogatta a szerző.
Az énekelt, illetve zenekaron előadott tételeket a szerző eredeti elképzelése szerint
színpadi játék (vagy a legújabb eladásokban tánc) egészíti ki.
A darabot azonban igen gyakran adják elő színpad nélkül, oratóriumszerűen.
A mű három nagy részre oszlik, melyeket az elején
és végén egy mottószerűen visszatérő kórustétel keretez.
Ez a megnyitó kórus a szerencse forgandóságáról szól, szövege latin nyelvű.
Az állandó ismétlésekben kibontakozó dallamot a zenekar kíséri.

Az első része a tavaszról szól. A tételek közül az első gregorián jellegű,
utána érzelmes baritonszólót hallunk, majd nagyméretű kórustétel következik.
Ebben az egyre gyorsuló tempójú kórusban és a következő,
tisztán zenekari tánctételben találkozunk először az orffi ritmusorgiával.
Ezután félig latin, félig német szövegű, humoros kartételt hallunk;
a zenekar és a kórus váltja egymást, végül egy igen gyors menetű,
kicsattanó erejű zárótétel következik.

A második rész címe: A kocsmában. Az itt felhangzó énekek az egész mű leghumorosabb,
helyenként meglehetősen sikamlós részei. Elsőnek a baritonszóló bordalát halljuk,
majd egy igen gúnyos, humoros, igen nagy magasságokba csukló tenorszóló következik,
melynek tárgya: a pecsenyévé változó liba szomorú sorsa.
Pazar humorú gregorián-paródia a következő tétel.
A rész befejezéseként magával ragadó temperamentumú,
pezsgő vidámságú kocsmai gúnydal szólal meg.

A harmadik rész a szerelemről szól. Az első tételt szopránszóló és gyermekkar adja elő;
ez a tétel sem szűkölködik gúnyban. Ebben a tételben keveredik először ófrancia a latinhoz.
Ezután szoprán, és bariton kórus énekel. A szoprán szatirikusan, míg a bariton líraian ad elő.
A szopránszóló rövid lírai dala után a teljes együttes adja elő a mű egyik legszebb
és leglendületesebb tételét. Végül következik a befejező Venus-himnusz,
amelyben ennek a középkori világi költészetnek minden öröme és lendülete megszólal.
A művet a bevezető kórus visszatérése zárja le.

*****

Csemiczky Miklós
(Budapest, 1954. március 16. – )
magyar zeneszerző

Carmina universitatis
A szimfonikus zenekarra, kórusra és szólóhangokra írt darab
a selmeci-soproni-miskolci diákhagyományok dalaiból építkezik,
és a Miskolci Egyetem miskolci működésének 60.,
a jogelőd Selmeci Akadémia alapításának 275. évfordulója alkalmából
2009. szeptember 8-án mutatták be a Miskolci Egyetem aulájában.
A bemutatón a Miskolci Egyetem Szimfonikus Zenekara
és a Miskolci Bartók Kórus működött közre,
Fekete Attila tenor és Szüle Tamás basszus énekelték a szóló szólamokat,
Török Géza vezényelt.

Forrás: http://hu.wikipedia.org

Címkék: orff carmina burana csemiczky universitatis

Szólj hozzá!

ismét DESZKA immár 5ödször + médiatári színházi DVD ajánló

mediatar 2011.02.10. 09:14

 

 http://www.csokonaiszinhaz.hu/

 

*****

 

... a MÉDIATÁR is elkezdte gyűjteni

az emlékezetes színházi előadások DVD-it,

eddig az alábbiakat sikerült beszerezni:

 

 

Címkék: magyar fesztivál színház debrecen kortárs dráma deszka 2011 csokonai

Szólj hozzá!

Watzatka Ágnes: Budapesti séták Liszt Ferenccel

mediatar 2011.02.08. 14:51

m1

Budapesti séták Liszt Ferenccel 2011. február 04. 09:41

A Ma reggel vendége Watzatka Ágnes Liszt-kutató

http://premier.mtv.hu/Hirek/2011/02/04/09/Budapesti_setak_Liszt_Ferenccel.aspx

 

Megjelent Watzatka Ágnes: Budapesti séták Liszt Ferenccel című könyve

 

A könyvet február 4-én hangulatos sajtótájékoztatón mutatta be Watzatka Ágnes zenetörténész, a könyv szerzője, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont munkatársa, valamint Dr. Batta András (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora), Dr. Szabó Vilmos (a Zeneakadémia Baráti Kör elnöke), Szabadhegÿ Péter (a Helikon Kiadó igazgatója), Eckhardt Mária (a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont tudományos igazgatója, a kötet szaklektora), Török Miklós (a könyv képszerkesztője, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont munkatársa).

Liszt szellemiségét két csodálatos zongoradarabján keresztül Szelcsányi Ágnes és Szabó Ferenc János, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói idézték meg.

 

Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójának alkalmából a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Helikon Kiadó  több különleges kiadvánnyal szeretne tisztelegni az Egyetem alapítója előtt. .

 

A sorozat első darabja egy hiánypótló, színes kultúrtörténeti könyv, melynek szerzője a Liszt Múzeum munkatársa, elismert Liszt-kutató.

 

Watzatka Ágnes: Budapesti séták Liszt Ferenccel (magyar nyelven)

Ágnes Watzatka: Following Franz Liszt’s Footsteps in Budapest (angol nyelven)

 

1823 májusában látogatott el először az akkor csodagyerek Liszt Ferenc a magyar fővárosba. Ezt az utat huszonöt rövidebb-hosszabb tartózkodás követte halálának évéig, 1886-ig.

Vajon mit látott a fejlődő Pest-Budából, mint a világvárossá váló Budapestből a kétszáz éve született zeneszerző, zongoravirtuóz?

Hol lakott, hol lépett fel, kinél vendégeskedett, milyen megbeszéléseket folytatott, hogyan kapcsolódott be az ország szellemi életébe, kik voltak magyar barátai, kik a tanítványai? Milyen műveket komponált?

Útikönyvünk városnéző sétákra invitál, bejárjuk a régi belváros magját, a Lipótvárost, Budavárt, a Krisztina- és a Vizivárost, a régi József- és Ferencvárost, a Terézváros központi részét, és kipillantunk a Margit-szigetre. Miközben a GPS-kódokkal is ellátott útvonalakat követjük, nemcsak a „hírhedett zenész”, hanem a XIX. századi magyar főváros élete is feltárul előttünk.

A 240 oldalas útikalauzt közel háromszáz fotó, térképek, tárgy-és névmutató egészíti ki.A kötet képszerkesztője Török Miklós is a Liszt Múzeum munkatársa.

http://www.lfze.hu/hirek/303

 

*****

Watzatka Ágnes Budapesti séták Liszt Ferenccel címmel olyan bédekker kötetet írt, amelyben 103, a zeneszerzővel kapcsolatos helyszínt mutat be.

 

A könyvben ezek a színhelyek régi és új utcanévvel, házszámmal, az egykori tulajdonos nevével vannak feltüntetve és mindegyik arról nevezetes, hogy a zeneszerző életében megfordult ott, lakott vagy tanított ezeken a helyeken. Eckhardt Mária, a Régi Zeneakadémián működő Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont tudományos igazgatója, a Liszt-kutatás egyik vezéralakja a pénteki könyvbemutatón elmondta: Watzatka Ágnes, a központ munkatársa olyan bédekkert állított össze, amely számára is szolgált meglepetéssel. Olyan intézmények és házak leírását adja meg, amelyek előtt akár naponta elmegyünk, mégsem ötlik föl, hogy Liszt Ferencnek köze volt hozzájuk. A szerző felkutatta azokat a személyeket is, akiknél Liszt egy-egy alkalommal vagy éppen napi gyakorisággal megfordult.

Munkájának nehézsége épp ez volt: különböző források alapján kiegészíteni a hiányzó információkat. Sok leírás közölte például, hogy Liszt ott volt a Wohl nővérek irodalmi szalonjában, de hogy a grófnők hol laktak és kikkel találkozott náluk, azt neki kellett feltárnia. Watzatka Ágnes elárulta, hogy sokkal több adata gyűlt össze, mint amennyi a könyvben elfért: válogatnia kellet, mivel kalauzt és nem lexikont készített.

Mindezeket az adatokat érdekes történelmi környezetbe is helyezi Watzatka Ágnes. Pontos kronológiát is készített: 1823-tól hányszor és mennyi időre jött előbb Pest-Budára, majd Budapestre a zeneszerző. Az időrendből kiviláglik, hogy élete utolsó tizenöt esztendejében Liszt teljes mértékben haza talált - hangsúlyozta a könyvbemutatón az egyetem rektora, Dr. Batta András. Hozzátette: büszke arra, hogy a kutatóközpontban - amely Liszt utolsó budapesti lakása és pedagógiai tevékenységének színtere volt - olyan szellemi bázis található, amely ezt a tényekben gazdag, de olvasmányos, igazi útikalauzként használható kiadványt létrehozhatta. A rektor szerint Liszt portréja mellett a fejlődő magyar főváros képe is kirajzolódik az írásokból.

A mű a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Helikon Kiadó közös kiadványa, de az együttműködés tovább folytatódik. Szabadhegy Péter, a kiadó igazgatója elmondta, a magyarul és angolul, most megjelet könyvet két további követi majd. Az egyetem, a kutatóközpont és a kiadó jelenleg is dolgozik a Krisztus című oratórium négykezes változatának fakszimiléjén és egy reprezentatív albumon is, amelyben az emlékmúzeum legszebb kincseit mutatják be.

(Hétfőn induló, három részes, hathetes játékunk során hárman kaphatnak egy-egy kötetet a Fidelio.hu jóvoltából. - a szerk.)

http://fidelio.hu//klasszikus/hirek/ujabb_konyv_liszt_ferencrol?s=rss

*****

A könyv részletes ismertetése:

A Budapesti séták Liszt Ferenccel című kiadvány tudományos igényességgel megírt turisztikai-ismeretterjesztő munka. Bemutatja azokat a helyszíneket, ahol Liszt Ferenc megfordult. Az egyes épületek kapcsán szó esik a városrész, az utca, a tér történetéről is, különös tekintettel azokra az időpontokra, amikor Liszt ott járt. A helyszín leírása után következik a Liszttel kapcsolatos események, történetek, személyek bemutatása. Így a kiadvány egyszerre ismertet meg Budapesttel és Liszt életének egy-egy epizódjával.

A kiadvány tartalma:

I. Bevezetés

Tartalomjegyzék

Budapest vázlatos története

Liszt Ferenc rövid életrajza

Liszt budapesti tartózkodásai

II. A Liszt-helyszínek bemutatása öt városnéző séta keretében

A régi Belváros magja

Lipótváros

Budavár, Krisztinaváros, Víziváros

A Belváros déli része (József- és Ferencváros)

Terézváros

III. Tárgymutató

A könyv néhány oldalának letöltése itt!

Megjelenés:2011. január 31.

Mérete:120 * 195 mm

Terjedelme:252 oldal

ISBN szám:978 963 227 256 6

http://www.helikon.hu/termek/ismeretterjesztes/Budapesti-setak-Liszt-Ferenccel/1624/

*****

A könyv angol nyelvű változatban is megjelent!

Címkék: ágnes liszt budapesti séták watzatka ferenccel

Szólj hozzá!

Christian Wirth (Franciaország) szaxofon hangversenye - Konzervatóriumi Esték 2011 február 5

mediatar 2011.02.03. 11:59

Francia szaxofontehetség Debrecenben

 
Dehir.hu
Francia szaxofontehetség Debrecenben Christian Wirth francia szaxofonművész ad hangversenyt a Konzervatóriumi Esték hangversenysorozat keretében február 5-én, szombaton este hét órakor a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar Liszt termében.
Christian Wirth szaxofonjátékával generációjának kiemelkedő tehetsége. Párizsban szerzett diplomát. Több nemzetközi verseny győztese, többek között az Adolphe Sax-ról elnevezett versenyé, amely a világ legnevesebb és egyik legnehezebb megmérettetése. Felvételt készített vele a Deutsche Gramophon, valamint rendszeres szereplője a francia televíziónak és rádiónak is. A Habanera Quartet szoprán szaxofon játékosa. Szólistaként és kamarazenészként a világ számos országában koncertezett neves zenekarokkal és karmesterekkel. Hangversenye méltán aratott nagy sikert a debreceni közönség előtt is 2008 őszén.

Közreműködnek:

Puskás Levente – szaxofon, Váradi Judit – zongora,
Kapusi Kálmán –nagybőgő, Laczkó-Pethő Balázs – ütőhangszerek, Badó István- szaxofon,valamint a DE Zeneművészeti Kar szaxofon tanszaka
Vezényel: Dukay Barnabás, Badó István

A hangverseny programja:


Heitor Villa-Lobos: Fantasia
Fernande Decruck: Sonate
Dukay Barnabás: A hegy fái –két részes kánonmotetta - ősbemutató
Giovanni Gabrieli: XV. Canzona - magyarországi bemutató
Johann Sebastian Bach: d-moll kettősverseny
Giovanni Gabrieli: Canzona 12 hangszerre- magyarországi bemutató
T. Monk: Round Midnight - magyarországi bemutató
C. Porter: Night and Day - magyarországi bemutató

http://www.dehir.hu/kultura/2011/01/28/161738/francia-szaxofontehetseg-debrecenben/

http://www.zene.unideb.hu/rendezvenyek/konzervatoriumi-estek

http://www.quatuorhabanera.com/

 

 

 

 

Nicolas Prost & Christian Wirth ( bach concerto for two violins in d minor )

 

 

 

 

 

 

Címkék: christian szaxofon esték wirth konzervatóriumi

Szólj hozzá!

Liszt Ferenc zenéje - Hamburger Klára

mediatar 2011.01.31. 13:17

 

Újra kiadták Hamburger Klára Liszt-könyvét

 

Az először 1986-ban megjelent kötet bővítésére (Liszt Ferenc zenéje címmel) az előrehaladott, újabb és újabb adatokat feltáró Liszt-kutatás miatt is szükség volt.

Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje (Balassi Kiadó 2011)
 

A zenetudós eredeti Liszt kalauza a komponista halálának centenáriumán jelent meg, benne a zeneszerző összes műve és azok elemzései. Bár a megbízható műjegyzék még mindig hiányzik, a Liszt-kutatás azóta igen sok információt tárt fel: analitikus munkák, disszertációk, tanulmányok jelnetek meg itthon, Európában és az Egyesült Államokban is. Ezeket az újabb adatokat is tartalmazza a most megjelent kiadvány, de jelentős különbség, hogy a vallásos-, a zenekari-, a verseny- és zongoraművek mellett egy, a kereszt motívumot feldolgozó előadás anyaga és Liszt dalai is helyet kaptak. Minden fejezet elején bevezető található az adott műfajról, de immár a művek képzőművészeti és irodalmi vonatkozásairól is olvashatunk. „A kötet előnye, hogy minden vers megtalálható benne (eredeti és magyar nyelven), amiket Liszt megzenésített" - emelte ki Dr. Batta András, a Zeneakadémia rektora a keddi könyvbemutatón.

A naprakész adatok mellett további előny az olvashatóság és mindenki számára érthető stílus, számos kottapélda segíti továbbá a művek megértését és az elmélyülést. Az 520 oldalas könyv az UNESCO által is Liszt-évnek nyilvánított 2011-es évfordulón jelent meg a Balassi Kiadó gondozásában.

http://fidelio.hu/klasszikus/hirek/ujra_kiadtak_hamburger_klara_lisztkonyvet

Címkék: ferenc klára hamburger liszt zenéje

Szólj hozzá!

Universitas-Debrecen hangversenysorozat - LISZT est 2011. február 1.

mediatar 2011.01.27. 10:42

 

Gyöngy Péter a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar művelődési ügyvivő szakértője, a hangversenysorozat felelőse ajánlja a közönség figyelmébe a koncertet:

 

Szíves figyelmükbe ajánljuk az Universitas-Debrecen ifjúsági hangversenysorozat következő koncertjét, melyre 2011. február 1-én, kedden, 19 órakor kerül sor a Debreceni Egyetem aulájában, a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Debreceni Kodály Kórus előadásában, Kocsár Balázs vezényletével.
A Liszt évhez kapcsolódó koncerten a nagy magyar komponista háromtételes Dante-szimfóniája előtt a népszerű Lés Preludes és az A-dúr zongoraverseny is megszólal majd.

A zongoraverseny szólistája a kiváló fiatal zongoraművész, Balog József, akit a debreceni közönség nagyon megkedvelt az utóbbi években.


BALOG JÓZSEF




A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett kitűnő minősítéssel. Tanárai: László Éva, Schweitzer Katalin, Krause Annamária és Jandó Jenő.

 

A világ három kontinensének több mint húsz országában koncertezett már kamarazenészként és szólistaként egyaránt. Olyan híres koncerttermek fellépője volt, mint az amszterdami Concertgebouw, a vancouveri Chan Center, a szentpétervári Filharmónia, a lodzi Arthur Rubinstein Filharmónia, az aarhusi Musikhuset, az utrechti Vredenburg Music Center, a londoni Kensington Palace, a bécsi Konzerthaus, a brüsszeli Teatre de la Monnaie, a chateauroux-i Equinoxe, valamint az antonin-i kastély.

Nagy sikerrel szerepelt többek között a mallorcai Chopin fesztiválon 1999-ben, a Tiszadobi Zongorafesztiválon 2003-ban, a „Lisztomanias” fesztiválon Franciaországban 2005-ben, a roskilde-i „Schubertiade” fesztiválon 2006-ban, a „Lago Maggiore” fesztiválon 2006-ban, a Szarajevói Téli Fesztiválon 2007-ben, Oxana Yablonskaya nagyszabású Liszt mesterkurzusán (2004, Utrecht) és Francois-René Duchable Liszt-Beethoven kurzusán (2005, Chateauroux).

Koncertezett a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, a Miskolci Szimfonikus Zenekarral, a BM Duna Szimfonikus Zenekarral, a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral, a Pécsi Szimfonikus Zenekarral, az Aarhusi Szimfonikusokkal és az Izraeli Kamarazenekarral olyan nagyszerű karmesterek irányítása alatt, mint Vető Tamás, Gál Tamás, Felix Carrasco, Hamar Zsolt, Kesselyák Gergely, Hollerung Gábor, Kovács László.

2003 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára a Magánének, valamint a Zongora tanszakon.

 

Díjak, kitüntetések:

1999: Chopin zongoraverseny, Budapest - I. díj

2000: Liszt-Bartók Nemzetközi Zongoraverseny, Budapest - I. díj

2002: Alekszander Tansman Nemzetközi Zenei Verseny, Lodz - Nagydíj és Különdíj

2004: Nemzetközi Brahms Zenei Verseny, Pörtschach - II. díj

2005: Nemzetközi Liszt Zongoraverseny, Utrecht - „Sajtó különdíja” a legjobb  h-moll szonáta előadásáért

2005: Fischer Annie ösztöndíj a Magyar Kulturális Minisztériumtól

2007: Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraverseny, Pécs - I. díj

2008: „Carlo Soliva” nemzetközi zongoraverseny, Casale Monferrato - II. díj

 


Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt a hangversenyre!

 

József Balog plays Liszt sonate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: debrecen józsef liszt balogh universitas hangversenysorozat

1 komment

LISZT útja

mediatar 2011.01.26. 19:07

...egy baj van csak, hogy Debrecen nem hagyott olyan mély nyomot Liszt Ferenc életében, hogy felkerült volna úti célként erre a honlapra...ennek ellenére jó szívvel ajánljuk a szerkesztők üzenetének részletével:

"Kedves Látogatónk!


Fedezze fel Lisztet! Liszt Útja oldalain szeretnénk a lehető legtöbb Liszt Ferenchez kapcsolódó információt eljuttatni Önhöz!  Amire nem talál rá nálunk, azt megtalálja együttműködő partnereink kapcsolódó lapjain. S ha már mindenre rálelt a virtuális világban, fedezze fel személyesen a valóságban is mindazt a szépséget, amit Liszt is láthatott: válasszon az utazási irodák "Lisztre hangolt" ajánlataiból, vagy kövesse egyénileg az általunk javasolt útvonalakat: vegye igénybe a bennük szereplő szálláshelyeket, kóstolja meg Liszt egykori kedvencét valahol Európában - Magyarországon egy hangulatos kis étteremben, egy szép zongorakoncert után ízlelje meg Liszt borát Szekszárd vagy Kőszeg pincéiben, látogassa meg a budapesti Liszt Ferenc tér pezsgő, fiatalokkal és élettel teli helyeit egy szép nyári estén - felejthetetlen élmények!

Ami biztos: csak olyan helyeket ajánlunk,
amelyeket magunk is "megkóstoltunk"!
S ha bejárta Liszt Útját, értékes nyereményekkel lehet gazdagabb!

Hangolódjon Ön is Lisztre -- Induljon most el, Liszt Útja várja..."

http://www.liszt-utja.hu

 

Címkék: útja liszt

Szólj hozzá!

Liszt Ferenc: Chopin

mediatar 2011.01.24. 12:20

Tudta-e, hogy az első Chopin életéről szóló könyvet Liszt Ferenc írta?

Liszt közvetlenül Chopin halálát követően döntött a könyv megírása mellett, ily módon állítva emléket barátjának.

Jó hír, hogy új kiadásban ismét kapható a könyvesboltokban  Liszt Ferenc Chopin című könyve!

A zenetörténeti különlegességnek számító kötetetet Szilasi Alex szerkesztette és látta el jegyzetekkel. A Liszt Ferenc Emlékmúzeumban tartott könyvbemutatón a Chopin-szakértő kiváló zongoraművész elmondta, hogy e könyv nyelvezete nemcsak a korabeli életbe, a két kiváló művész kapcsolatába enged bepillantást, de a mű szerzője különleges értője és ismerője volt Chopin művészetének, lelki alkatának, s feljegyzései nyomán  közelebb kerülhetünk a lengyel romantikus zeneszerzőóriás alakjához.  Liszt közvetlenül Chopin halálát követően döntött a könyv megírása mellett, ily módon állítva emléket barátjának. A Liszt által francia nyelven papírra vetett kötetnyi írást először a francia La France Musicale magazin közölte le részletekben 1851-ben. Könyv formájában először 1852-ben adták ki francia nyelven.

Az első magyar nyelvű kiadás, amelyet Wass Ottilia fordított franciából, 1873-ban jelent meg. A második, és egyben utolsó magyar kiadás 1926-ban látott napvilágot a „Kultúra Könyvkiadó és Nyomda Rt.” gondozásában, azóta csak a könyv egyes részletei jelentek meg 1959-ben a „Liszt Ferenc válogatott írásai” c. könyvben. Emiatt Liszt Chopin Élete című könyvét Magyarországon csak kevesen ismerik, s a művet antikváriumokban is nehéz fellelni. A Gondolat kiadó jóvoltából azonban most újra a könyvesboltok polcaira került a különleges monográfia.

 

Előszó

Liszt Ferenc mint tevékeny, romantikus író – hatalmas zenei életművének súlya mellett – lényegesen kevesebb figyelmet kap. Írásait tanulmányozva Liszt különleges oldalát ismerhetjük meg. Olyan összefüggésekre lelhetünk, melyek szoros kölcsönhatásban vannak zeneműveivel és azon belül is egész életében hirdetett művészi eszméivel. Liszt Chopinről írott könyve a szavakba öntött munkái közül is kiemelkedik költőiségével, a hangulatok finom megjelenítésével.

Bár Liszt és Chopin barátsága valójában romantikus legenda, pályafutásuk számos ponton mutat átfedéseket, párhuzamokat. Mindketten közép-európai születésűek, igen hamar nyilvános fellépéseken vesznek részt, és gyermekkorukban a korabeli sajtó már összehasonlítja őket. Később Párizsban találkoznak, ahol Liszt jelen van Chopin 1832. február 26-án adott, első Pleyel-termi koncertjén. Számos alkalommal lépnek fel együtt, produkciójuk mindig a figyelem középpontjában áll.

A beszámolók a kor két legnagyobb virtuózaként említik őket, akik „egyformán magas szinten állnak, és ugyanolyan mélyen átérzik a művészet lényegét”. Kialakuló művész-baráti viszonyuk, melyben kölcsönösen tisztelik egymás tehetségét, 1835-ben szenved csorbát. Az anekdota szerint Chopin távollétében Liszt Ferenc Pleyel feleségével, Marie Pleyellel való találkákra használja barátja lakását. Chopint szoros barátság fűzi Camille Pleyelhez, ezért az eset roppant kellemetlenül érinti. Mivel Liszt 1835 nyarán Genfbe költözik, azután pedig Itáliába, Chopin és Liszt barátsága meglazul.

Kapcsolatuk ápolását a magánéletükben bekövetkezett változás sem segíti. A két művész élettársa, George Sand és Marie d’Agoult (alias „Daniel Stern”) között hamarosan rivalizálás kezdődik, melynek során a két zeneszerzőt aduként használják fel egymás ellen. Chopin 1841. április 26-án ismét hangversenyt ad a párizsi Pleyel-teremben, melyről Liszt is hosszú, a kicsengését illetően azonban többféle módon is interpretálható kritikát jelentet meg a Revue et Gazette Musicale-ban. Annak ellenére, hogy Liszt egyértelműen kifejezi csodálatát művésztársa iránt, Chopin és baráti köre, továbbá a családtagok is Liszt szavait másként értelmezik, és bántónak találják. Sérelmezik, hogy Liszt nem méltatja Chopint mint zeneszerzőt, és említést sem tesz a koncerten szereplő olyan művekről, mint az op. 38-as F-dúr Ballada, az op. 40-es A-dúr Polonéz és az op. 39- es cisz-moll Scherzo.

Chopin az 1830-as évek végétől egyértelműen idegenkedik Liszt műveitől és zongorajátéka színpadi elemeitől. Ebben valószínűleg némi féltékenység is közrejátszik, mivel Chopin fizikai állapota, de leginkább gyötrő lámpaláza következtében nagyközönség előtt sohasem ér el akkora hatást, mint Liszt. De a féltékenység fordítva is igaz lehet. Liszt is nehezen törődik bele, hogy kizárólag zongoravirtuózként tartja számon a világ, és művei – Chopinéivel ellentétben – alig keltenek visszhangot. A legújabb értelmezések rámutatnak azonban egy intimitást előnyben részesítő szalonzongorista kör és a tömegeket megmozgató pódiumzongorista irányzat egyidejű jelenlétére és az azok közti szemléletkülönbségre is.

A két művész utoljára 1845 decemberében találkozik. 1849 novemberében, Chopin halála után néhány héttel Liszt azonnal nekilát, hogy a világon elsőként emléket állítva önálló könyvet írjon művésztársáról. A könyv létrejöttét több tényező is motiválja. Chopin halálával, Mendelssohn után a korai romantikus generáció újabb sarokköve esik ki. A Schumann, Hiller, Berlioz, Mendelssohn, Chopin és Liszt fémjelezte célkitűzések, az új művész-jelkép mozgalom az 1840-es évek végére széthullani látszanak. A közgondolkodásban még nem általános a művészetek rangjának, a művészek hivatásának és küldetésének elismerése.

Liszt korábbi írásait is figyelembe véve, mindig is központi téma a művészet tanítása, a művész helyzete és társadalomban betöltött szerepe. Nem csoda, hogy Liszt úgy érzi, lassan egyedül marad, és egymagának kell a mozgalom élére állnia. Liszt számára Chopin értékrendje, műveinek szakmai elismertsége meggyőző bizonyíték és minta ebben a számára fontos kérdésben. A cím is üzenetértékű: Chopin. Így, önmagában és megkérdőjelezhetetlenül. Chopin életét bemutató könyve megírásához Lisztnek hiteles információkra van szüksége, ezért kérdőívvel fordul Chopin nővéréhez, Ludwikához.

Az egykori kritika, a George Sand és Chopin magánéletét firtató kérdések, de leginkább a szerencsétlen időzítés – pont két héttel Chopin temetési szertartása után – eredményezi, hogy a gyászoló család visszautasítja az együttműködést. A kérdések megválaszolása Jane Stirlingre, a „hivatalos özvegyre” marad, aki azonban érdemi adatokat nem közöl. Liszt franciául írott könyve – bár tartalmaz Chopinre vonatkozó életrajzi utalásokat – megfelelő ismeretek hiányában sokszor pontatlan, ezért Liszt írását inkább egy sokoldalú és költői jellemrajznak kell tekintenünk. Lenyűgöző Chopin egyéniségének és az őt körülvevő világnak ihletett és képszerű ábrázolása, melyben hemzsegnek az asszociációk, a romantikus hangulatok, rejtett összefüggések, tájleírások és irodalmi idézetek. Az antik világ, Dante, Petrarca, Tasso, Shakespeare, Goethe, Byron, Mickiewicz műveinek érzékletes példáival, a képzőművészeti utalásokkal Liszt nem csupán kifejtendő gondolatait, hanem saját műveinek alapinspirációit is láttatja. A könyve megírásában Carolyne zu Sayn-Wittgenstein, Liszt második élettársa is közreműködik – leginkább a lengyel történelmi háttérre vonatkozó leírásokkal.

A megjelenés előtt Liszt elküldi a kéziratot barátjának, Sainte-Beuve-nek, arra kérve őt, hogy szerkessze meg, de Sainte-Beuve udvariasan elhárítja a feladatot. A művet végül 1851 februárja és augusztusa között a La France Musicale című folyóirat közli először folytatásokban, majd 1852-ben az Escudier kiadásában könyv formában is megjelenik. 1874-ben a Breitkopf & Härtel kiadó a Chopin-könyv új kiadását javasolja Lisztnek, aki néhány egyeztetés után Carolyne-re bízza az átdolgozást. Az 1876 és 79 között alaposan kibővített, az első verzióval alig rokon második kiadás ellenőrzését az állandóan úton lévő Liszt nem tudja elvégezni, ezért a könyv megjelenése később félreértésekre ad okot. Elhatárolódni érthető okokból nem tud, de úgy nyilatkozik Frederick Niecksnek is, hogy a második kiadást „Carolyne írta”.

A Gondolat Kiadó gondozásában a 2010-es nemzetközi Chopin-év tiszteletére, a Liszt-év küszöbén megjelenő kiadvány az első, 1852-es változatot tekinti mérvadónak, ezért az 1873-ban Wass Ottilia grófnő magyar fordításában Chopin. Liszt Ferencz után címmel megjelent könyvet adja közre, változatlan formában, csak az olvasást nehezítő hibák javításával. A nyelvezet, a hangvétel, a mai beszélt nyelvhez képest első látásra távolinak, nehézkesnek tűnhet, mégis úgy érzem, hogy ez áll legközelebb a liszti korszellemhez, ahhoz a romantikus világhoz, melynek meghatározó alakja Chopin és Liszt.

Wass Ottilia mellett ismeretes egy későbbi, de kevésbé izgalmas Kereszty István-féle, továbbá Hankiss Jánosnak a második, kibővített verzióból néhány részletet kiragadó modern fordítása. Liszt, az író címmel egy beható tanulmány olvasható Hankisstól, melyet Eckhardt Mária Liszt és Chopin, illetve e témához kapcsolódó írásaival együtt csak ajánlani tudok. A jelen kiadás utolsó oldalain található függelékben – a korlátozott terjedelmet figyelembe véve – csak a legszükségesebb, tájékoztató adatokat közlöm. Bízom benne, hogy a kiegészítések, magyarázatok hozzásegítenek majd az összefüggések mélyebb megértéséhez, és Liszt Ferenc Chopinről írott érdekfeszítő könyvének zavartalan, élvezetteli olvasásához.

Szilasi Alex Budapest, 2010. október

http://chopin.hu/home/liszt-ferenc-chopin-3

 

Címkék: ferenc liszt chopin

Szólj hozzá!

Január 22. - A magyar kultúra napja - Liszt-év nyitóhangverseny - Liszt filmsorozat 1. - Cseh Tamás szülinapja

mediatar 2011.01.22. 08:35

 

A Magyar Televízió január 22-én, a mayar kultúra napján csúsztatott élő adásban közvetíti a Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából adott nagyszabású koncertet a Müpából. A Liszt-év nyitóhangversenyét 21 órától adja az m1, a Nemzeti Filharmonikusokat Kocsis Zoltán vezényli.

Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját ünnepli a zenei világ 2011-ben. Az emlékév nyitóhangversenyén az életmű egyik legavatottabb tolmácsolója, a zongoraversenyeket hangszer mellől dirigáló Kocsis Zoltán olyan alkotásokat is vezényel a Nemzeti Filharmonikusok élén, amelyek a zeneszerző Magyarországhoz fűződő szoros kapcsolatát dokumentálják. Ilyen például az 1853-ban, Erkel Ferenc vezényletével bemutatott Magyar fantázia, amelyet a fiatal zongoristageneráció egyik kiemelkedő tehetsége, Farkas Gábor közreműködésével hallhatunk. 

 

Az est második részében az 1867-ben írt Koronázási mise hangzik el: a vallásos karakter mellett szintén fontos szerepet kapnak benne magyaros motívumok, s tudni lehet róla, hogy színgazdagsága, egyszerűsége az új magyar királyt, Ferenc Józsefet is megragadta. A Nemzeti Filharmonikusok nyitóhangversenye 2011. január 22-én, 19.30-tól indul a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, a Magyar Televízió 120 perces, csúsztatott élő adását 21 órától láthatják a nézők az m1-en.

 

http://premier.mtv.hu/Hirek/2011/01/22/06/A_magyar_kultura_napja__Himnusz_Darvas_Ivantol_.aspx

 

 

*****

Este fél nyolctól látható az m2-n az 1982-ben, nemzetközi koprodukcióban készült Liszt Ferenc című 16 részes tévéfilmsorozat első epizódja. Szinetár Miklós szombatonként látható életrajzi filmjében Hegedűs D. Géza alakítja az ifjabb és – szintén – Darvas Iván az idősebb zeneszerzőt. A sorozat további részeit szombatonként vetíti az m2. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liszt Ferenc

 

Az üstökös évében született

magyar-német-olasz-francia-angol tévéfilmsorozat (1982)

Szereplők:


Hegedűs D. Géza (ifj. Liszt Ferenc)
Darvas Iván (id. Liszt Ferenc)
Marschek Gabriella (Carolyne Wittgenstein)
Sinkó László (Liszt Ádám)
Andrea Bürgin (Marie D'Agoult)
Tordai Teri (Olga Meyendorf)
Gálffi László (Chopin)
Venczel Vera (Anna, Liszt Ádám felesége)
Pap Vera (Anna)
Székhelyi József (Berlioz)
Bartal Zsuzsa (Lilline)
Usztics Mátyás (Spiridion)
Szabó Sándor (Saint-Crique gróf)
Kenderesi Tibor (Cherubini)
Eszenyi Enikő (Olga Janina)
Hans Wolfgang Zeiger
Bálint György
Láng József
Kun Vilmos
Temessy Hédi

rendező: Szinetár Miklós
forgatókönyvíró: Maróti Lajos
operatőr: Kende János
vágó: Szécsényi Ferencné

 

 
 
*****


CSEH TAMÁS

/1943-2009/

1943. január 22-én született Budapesten, de 13 éves koráig a Fejér megyei Tordason élt. Az érettségi után a Budapesti Tanítóképző Főiskolát, majd az egri Tanárképző Főiskolát és a Képzőművészeti Főiskolát végezte el.

1967 és 1974 között rajzot tanított egy budapesti általános iskolában.

1970 óta Bereményi Gézával közös dalok szerzője és előadója.

1972 és 1977 között a Huszonötödik Színház tagja, 1977 és 1978 között az Új Tükör Pinceklubban és az Egyetemi Színpadon tart önálló dalesteket. 1982 és 1998 között a Katona József Színház tagja volt. 1998-tól a Bárka Színház társulatának tagja.

 

Első lemeze 1976-ban jelent meg Levél nővéremnek címmel, amelyet azAntoine és Désiré, A FehébabátakarodójaMűcsarnokFrontátvonulás,JóslatUtóiratMélyrepülésVasárnapi népÚj dalokNyugati Pályaudvar,Levél nővéremnek II.A telihold dalaiJóslat a metrónA véletlen szavai,Az igazi levél nővéremnek és Ady követett.

1988-ban Az év lemeze díjat, 1992-ben a Magyar Köztársaság Tisztikeresztjét, 1993-ban pedig Liszt Ferenc díjat kapott. 2001-ben vehette át a Kossuth díjat. 2008 májusától a VIII. kerület, 2009 áprilisától Bakonybél község díszpolgára.

Hosszan tartó, súlyos betegség után, 2009 augusztus 7-én, Budapesten halt meg.

 

http://www.cseh-tamas.hu/index.php

 

*****

 

Cseh Tamás Emlékkoncert a Millenáris Központban

2011. január 22-én a Magyar Kultúra Napján, amely egyben Cseh Tamás születésnapja is, nyolc kiváló színész részvételével nagyszabású koncertet rendeznek a Millenárison. A felkért szereplok: Udvaros Dorottya, Kulka János, Für Anikó, Nagy Péter, Holecskó Orsolya, Szemenyei János, Tompos Kátya, Hrutka Róbert és zenekara. A rendezést a dalok szövegírója, Bereményi Géza vállalta, a zenei rendező Hrutka Róbert. A közel ezer Cseh Tamás dal közül teljesen új hangszerelésben szólalnak meg majd a slágerek, és néhány meglepetés és filmbejátszás is helyet kap a műsorban.

Az estről Január 23.-án, vasárnap az M1-en láthatnak összefoglalót 21:00-tól.

 

 

 

http://www.oszk.hu/index_hu.htm

 

 

 

Címkék: a magyar kultúra cseh napja tamás január liszt filmsorozat oszk 22. szülinapja nyitóhangverseny liszt év

Szólj hozzá!

A Liszt emlékév magyarországi hivatalos nyitóhangversenye 2011.01.22. MÜPA + Kocsis Zoltán interjú a Fidelión

mediatar 2011.01.21. 09:56

Liszt!

Minden tekintetben.


Nyitóhangverseny

 

Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok

 

2011. január 22. 19:30 - 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

Liszt: Amit a hegyen hallani
Liszt: Magyar Fantázia
Farkas Gábor – zongora


Liszt: Magyar koronázási mise
Kolonits Klára – szoprán
Németh Judit – alt
Horváth István – tenor
Bretz Gábor – basszus

Közreműködik: A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Vezényel:
Kocsis Zoltán

Liszt Ferenc születésének kétszázadik évfordulóját ünnepli a zenei világ 2011-ben. A magyarországi emlékév nyitóhangversenyén az életmű egyik legavatottabb tolmácsolója és ismerője, a zongoraversenyeket hangszer mellől dirigáló Kocsis Zoltán olyan alkotásokat is vezényel a Nemzeti Filharmonikusok élén, amelyek a zeneszerző Magyarországhoz fűződő szoros kapcsolatát dokumentálják. Ilyen például az 1853-ban, Erkel Ferenc vezényletével, Hans von Bülow szólójával bemutatott Magyar fantázia, amelyet a fiatal zongoristageneráció egyik kiemelkedő tehetsége, a Liszt-interpretációban különleges rátermettséget mutató Farkas Gábor közreműködésével hallhatunk. A mű – a korban autentikus népdalnak hitt – népies műdalokat dolgoz fel: a „Magasan repül a daru” mellett az akkoriban népszerű Rákóczi-nóta és az úgynevezett Koltói csárdás is megszólal benne, amelyet Liszt 1846-ban hallott Kolozsvárott, egy máramarosszigeti banda előadásában. Az est második részében az 1867-ben, Ferenc József magyar királlyá koronázására írt mise csendül fel. A vallásos karakter mellett szintén fontos szerepet kapnak benne magyaros motívumok, s tudni lehet róla, hogy rövidsége, színgazdagsága, egyszerűsége magát az új magyar királyt is megragadta. A nyitányként megszólaló szimfonikus költemény az elsőként publikált a Weimarban komponált tizenkét szimfonikus költemény közül; a francia költő, Victor Hugo költeménye nyomán íródott. Érdekessége, hogy bő félórás időtartamával egészen 1903-ig, Schönberg Pelléas és Mélisande-jáig „csúcstartó” volt az egytételes zenekari művek között.

 

A koncertet 18.30 órai kezdettel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben „Előhang” címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

http://mupa.hu/program/nyitohangverseny/2011-01-22_19-30

 ...

 

Liszt Ferenc estéje / László Ferenc kritikája Fidelio.hu-n olvasható:

"A protokolláris jelleget felülírva, gazdag és merészen árnyalt Liszt-programmal lelkesített a bicentenáriumi emlékév szombati nyitóhangversenye. Bőven lesz mit felfedeznünk az előttünk álló esztendőben!"

http://fidelio.hu/klasszikus/kritika/liszt_ferenc_esteje

 

+++++

 

"Liszt zenéje a szabadságot jelenti"


"Mint előadó, valóban a század legnagyobb hatású zongoraművésze volt, bár ebben sajnos csak elbeszélésekre hagyatkozhatunk. Azok viszont oly egyöntetűek, még az ellenfelek részéről is, hogy ennek igazságában nem kételkedhetünk. Ha egy mai zongorista ráteszi a kezét a billentyűkre, abban ott van Liszt Ferenc. A zongora tökéletesen új, zenekarszerű kezelése a legfontosabb, amely egyenes úton vezet az átiratok, parafrázisok készítéséhez. Egy időben divat volt fújni ezekre az átiratokra, de én azt mondom, rettentő fontos művek. Nem a hihetetlen technikai nehézségek miatt, hanem inkább azért, mert látható, miképp ültet át egy anyagot zongorára, hogyan kelti a zenekar illúzióját. Ez egészen egyedi és sokkal nagyobb újítás, mint az a figurációs technika, amelynek az alapjait Chopin már megteremtette, éppen az op. 10-es, nem véletlenül Lisztnek ajánlott etűdjeivel. Abban már minden benne van, ami a modern zongoratechnikával kapcsolatos, és máig is él. Liszt továbbment ennél, mert nemcsak a zenekar illúzióját teremtette meg zongorán, hanem nem egyszer megmutatta a szerzőnek, hogyan kellett volna az eredeti művet még jobban megírni."

http://www.fidelio.hu/klasszikus/mupa_magazin/kocsis_zoltan_liszt_zeneje_a_szabadsagot_jelenti

 

Címkék: interjú bartók béla ferenc nemzeti zoltán művészetek liszt kocsis palotája fidelio emlékév hangversenyterem nyitóhangverseny

Szólj hozzá!

Richter 1958 Budapest - Liszthez hasonlítják!

mediatar 2011.01.20. 08:47

Két írás a

Film Színház Muzsika

1958. február 14-i számából

Fábián Imre és Kroó György tollából:

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: budapest film színház györgy imre ferenc muzsika richter liszt 1958 fábián sviatoslav kroó

Szólj hozzá!

LISZT VAN EBBEN IS! : RICHTER IN HUNGARY (1954-1993) BMC 14 CD BOX SET

mediatar 2011.01.17. 13:20

 

14 CD - Szvjatoszlav Richter koncertjei a Magyar Rádió felvételein

"Azt hiszem, bátran mondhatom sokunk nevében, hogy gyerekkorunktól kezdve évtizedeken át Richter koncertjei jelentették számunkra a legnagyobb zenei élményt. Szerencsések vagyunk, hogy szívesen játszott nálunk. Leírhatatlan személyes kisugárzása, egyedülálló fizikai, szellemi adottságai és tudása mellett hozzáállásának egyszerűsége, komolysága és becsületessége is évekre ellátott bennünket erővel, kedvvel a tanuláshoz, zenéléshez.

Ő nem eljátszotta a műveket, hanem – mint a legnagyobb színészek – végigélte őket. Nem tudom, el lehet-e mesélni bárkinek azt a különleges jelenséget, amit személyisége, játéka alkotott. Abban bízhatunk, hogy a felvételein keresztül is meg lehet érezni, ugyanis Richter azon kevés előadók egyike, akinek egyénisége hangfelvételen keresztül is egyértelműen megnyilvánul teljesen függetlenül annak minőségétől, és játéka minden újabb meghallgatáskor még nagyobb, megrázóbb élményt nyújt, mint amire képesek vagyunk emlékezni.

Sok örömet kívánok mindazoknak, akik e CD-k alapján emlékeznek rá, és azoknak is, akik így ismerik meg Richtert."

Ránki Dezső

...

E csodálatos gyűjtemény 3. CD-jén

egész sor Liszt művel találkozunk 

/Zeneakadémia 1958. február 11./:

7. - Manók tánca

8-9. - Szerelmi álmok - E-dúr és Asz-dúr

10-12. - Elfelejtett keringők - 1-3.

13. - 123. Petrarca-szonett

 

Részlet az ismertető szövegéből:

"...A hangverseny igazi szenzációja azonban a Liszt-darabok sorozata volt a magyar közönség számára. Richter a maga sajátos módján elegyítette a nagyon népszerű, virtuóz műveket a kései Liszt különös atmoszférájú kompozícióival. Liszt Ferenc második koncertetűdje, a Gnomenreigen (Manók tánca, 1863) a művész káprázatos virtuozitásáról ad képet. A Liebesträume (Szerelmi álmok, 1845–50, három Notturno, Liszt-dalok átiratai) édeskés banalitása Richter tolmácsolásában erős belső töltésű zenévé nemesül. Különösen finom költészet árad a 123. Petrarca-szonett (Années de pèlerinage II. év: Itália, 1838–39/1850) beszédes megszólaltatásából. Pregnáns ritmika, briliáns futamok, trillák, hangrepetíciók és rendkívül érzékeny billentés jellemzi a három Valse oubliée (Elfeledett keringők, 1881–83) előadását. A magyar kritikusok nem mulasztották el megjegyezni, hogy Richter zongorázása ugyanolyan egyedülálló a maga nemében, mint Liszt Ferencé lehetett a saját korában."

...

a 12. CD van még egy Liszt darab

/Pesti Vigadó 1982. szeptember 11./:

1. - Költői és vallásos harmóniák No. 9. - Andante lagrimoso

 

Részlet az ismertető szövegéből:

"A Pesti Vigadó elsötétített dísztermében egyetlen állólámpa világította meg a zongoraművész kottáját. Liszt Ferenc Harmonies poétiques et religieuses (1847–52) sorozatából Richter kevéssé népszerű és csillogó darabokat választott ki, meditatív zenék hangzottak fel elmélyült előadásban. Lemezünkön az Andante lagrimoso (no. 9) fájdalmas elmélkedése szerepel."

http://www.bmcrecords.hu/pages/tartalom/index.php?kod=171

 

A RICHTER IN HUNGARY kiadvány díjai:

 

  - Arany hangvilla-díj

http://fidelio.hu/klasszikus/hirek/arany_hangvilladijas_a_richteralbum.aspx

 

 - Német Zenekritikusok Társaságának díja

http://fidelio.hu/klasszikus/hirek/ujabb_dij_a_richteralbumnak

 

Címkék: rádió magyar hungary ferenc richter liszt bmc sviatoslav

Szólj hozzá! · 1 trackback

Liszt Ferenc egy 1952-es szovjet filmben - "Композитор Глинка" - ki játsza Lisztet???

mediatar 2011.01.14. 08:44

„Elsősorban magamnak muzsikálok. Ha ez jól sikerül, azzal a közönség is jól jár”

 

mondta az a muzsikus, aki sokak szerint

 

"The Pianist of the last century"

 

ezt is Ő mondta:

„Semmit se utálok jobban, mint értelmezni”

 

meg ezt is: 

 

„csak azt játszom, ami le van írva”


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

 

na itt kiderül :-)

 

 

 ***

A Glinka film online megtekinthető!!!

http://www.cinema.mosfilm.ru/Movie.aspx?id=4b9e1d48-95de-40fe-b418-dffe906d5f16

 

 

+

 

Szvjatoszlav Teofilovics Richter

oroszul: Святослав Теофилович Рихтер


(Zsitomir, Ukrajna, 1915. március 20. – Moszkva, 1997. augusztus 1.)
szovjet zongoraművész

 

 

 

 

http://mus-info.ru/performers/rihter.shtml

 

 

http://www.trovar.com/str/

 

 

Címkék: film ferenc szovjet liszt 1952 композитор глинка

Szólj hozzá!

La Campanella Liszt - European Jazz Trio - / esős időben kiváló :-) /

mediatar 2011.01.13. 12:17

about the trio.

The European Jazz Trio, comprising Marc van Roon on Piano, Frans van der Hoeven on bass and Roy Dackus on drums has been recording and performing since 1995, when it released a CD of Beatles' songs in fresh arrangements.



On each album, the trio has taken songs in every style, shape and color, and has given them a jazz interpretation. For the trio 'Jazz' means to have the freedom to combine and mix styles, melodies, sounds and rhythms to create something fresh and surprising.

Van Roon: "A Specialty of the trio is to try and find some unusual material - unusual in a jazz setting - and to arrange it for the trio. It works both ways: You can take the sound of a jazz trio and give it a fresh voice, a new approach; likewise, you can take the music that everybody knows - pop tunes and classical tunes - and give people a chance to hear them in a different way."

The European Jazz Trio pushes the envelope of jazz music by adding to it its own sound and rhythm, a result of the music that has influenced the trio's members.

"We grew up in the seventies and eighties with pop, rock, classical, rap and lots of fusion music. It wasn't only jazz anymore. Being musicians, we try to absorb everything like a sponge and use it somehow. The classical music we perform we really admire, it's very close to us - to our European side."

With every song the trio records the main focus is on the essence and the inner beauty of the composition.

"You cannot approach each song in the same way. And it doesn't have so much to do with what we as a trio want to do. It's contained within the song, it's already there. So it's more about what we can leave out, what we don't have to play. This makes each performance unique and special."

The European Jazz trio has been recording new albums every year since the release of 'Memories of Liverpool' in 1995. All recording are produced by Makoto Kimata, a highly appreciated jazz producer based in Tokyo. Recent albums have been co-produced by Hiro Yamashita from the record label M&I Tokyo.

http://www.europeanjazztrio.com/

http://www.myspace.com/europeanjazztrio

http://www.facebook.com/pages/European-Jazz-Trio/5924759970?v=wall#!/pages/European-Jazz-Trio/5924759970

 

Címkék: jazz la liszt european trio campanella

Szólj hozzá!

...LISZT FERENC REPÜLŐTÉR LESZ FERIHEGY? + Liszt Ferenc Taurus

mediatar 2011.01.12. 16:22

A kormány célja, hogy legkésőbb 2011. októberre, de lehetőség szerint már az év első felében felvegye Liszt Ferenc nevét a ferihegyi repülőtér - mondta el az MTI-nek ma Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár.

 „Az ötlet genezise szinte népmesei: mikor néhány éve találkoztam azzal, hogy a varsói repülőtér Fryderyk Chopin nevét viseli, több embernek elmondtam, és rákérdeztem, hogy nálunk miért ne vehetné fel Liszt Ferenc nevét a repülőtér. Jóval később másoktól hallottam vissza az ötletemet, és akkor azt gondoltam, tegyünk valamit” - idézte fel a kezdeményezés megszületését az államtitkár.

Szőcs Géza szerint világszerte elterjedt gyakorlat, hogy nagy repülőterek neves művészek, államférfiak nevét veszik fel: Veronában például Gaius Valerius Catullus, Belgrádban Nikola Tesla, Tiranában Teréz anya, Rómában Leonardo da Vinci, Párizsban Charles de Gaulle, míg New Yorkban John F. Kennedy volt a névadó. A kulturális államtitkárság kezdeményezte a ferihegyi repülőtér névadását, de mivel állami vagyonelemről van szó, a tárgyalásokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium folytatja - közölte Szőcs Géza. Mint hozzáfűzte, a kormányzatnak csupán kisebbségi beleszólása van a Budapest Airport ügyeibe, ezért csak a tulajdonostársakkal közösen dönthet, tudomása szerint azonban a legjobb úton haladnak a tárgyalások, hogy a ferihegyi repülőtér felvehesse Liszt Ferenc nevét. A cél, hogy legkésőbb Liszt születésének 200. évfordulójára (2011. október 22.), de inkább Magyarország első félévi soros európai uniós elnöksége alatt, esetleg már januárban sor kerüljön az aktusra - árulta el az államtitkár.

http://www.magyarhirlap.hu/online/jovore_mar_liszt_ferenc_repuloter_lesz_ferihegyen.html

 

+

 

Magyarország legújabb werbelokja, a Gysev 1047 503-6 pályaszámú Liszt Ferenc Taurus-sza húzta a Lővér-Halászbástya InterCity vonatot Budapest Keleti pályaudvarról Sopron és Szombathely felé 2010. október 22-én, a mozdony átadásának másnapján. Különlegessége, hogy ahol megáll a mozdony, ott komolyzenét is játszik, mégpedig Liszt Ferenc II. rapszódiájának részletét. :-)

 

/Werbeloknak (magyarul kb. reklámmozdony) nevezzük azokat a mozdonyokat, melyek oldalán reklámfestés vagy matrica van. Általában a reklámokat nem festik, hanem fóliára nyomják és felragasztják a mozdonyra./

 

 

Címkék: ferenc vonat mozdony ferihegy repülőtér taurus liszt

Szólj hozzá!

A budavári Mátyás-templom zene kincsestárában is van Liszt

mediatar 2011.01.10. 10:53

 

"Templomunk együttesének repertoárjából
csak a misék felsorolásában törekszünk teljességre,
a kisebb műveknél ez helyszűke miatt nem lehetséges.
A 70 évnél régebben elhunyt szerzők alkotásaira kattintva
egy-egy tételt meg is hallgathat a műből.
Az újabb szerzők esetében erre szerzői jogi okokból sajnos nincs mód.
Az itt hallható felvételek templomunk ünnepélyes nagymiséin készültek.
A liturgia keretében felhangzó muzsikát 1993 óta rögzítjük,
az alábbiakban ezen élő felvételek közül válogattunk...

 

 

LISZT Ferenc (1811-1886)

A XIX. század zenéjének egyik legmeghatározóbb személyisége. Műveiben olyan harmóniai és dallami újításokat alkalmazott, amelyek termékenyítőleg hatottak a századvég és a XX. század zenéjére is. Mint zongoraművész máig csodált fokra fejlesztette a zongoratechnikát, játékának ellenállhatatlan ereje és szuggesztivitása a legnagyobb előadóművészek közé helyezi. Érdelődése az 1850-es évek végétől az egyházi zene felé fordult. Sokat időzött Rómában, ahol felvette a kisebb papi rendeket is, és Boldog IX. Pius pápával személyes barátságban állva javaslatokat dolgozott ki az egyházi zene megreformálására."

  Koronázási mise - Benedictus, 1999. IX. 2.
   Missa Choralis - Credo, 2000. VI. 18.
   Esztergomi mise (Missa sollennis) - Kyrie 1993. III.
   Tu es Petrus 2005. V. 27.
   O salutaris hostia
   A la Chapelle Sixtine (zkari fantázia) - részlet 1993. III., ősbemutató
   Ave Maria

http://www.matyas-templom.hu/hun/kincsestar/hanganyag_frameset_jobb.html

 

Címkék: ferenc liszt mátyás templom

Szólj hozzá!

Előkészületben az "Új Liszt-Összkiadás" + a régi elérhető a neten!

mediatar 2011.01.07. 10:06

Az Új Liszt-Összkiadásról

„Correctheit und Authenticität des Original-Textes”
Liszt közreadói elve (1877)

"A mintegy 700 kompozíciót számláló Liszt-életmű komoly feladat elé állítja a 21. század közreadóit, annak ellenére, hogy a művek teljeskörű számbavételét és kiadását célzó munka már a 20. század első évtizedeiben megkezdődött. Peter Raabe, a weimari Liszt-Múzeum, egyúttal a legnagyobb Liszt-kéziratgyűjtemény archiváriusa elkészítette ma is fontos műjegyzékét (1931), és a Franz-Liszt-Stiftung a zeneszerzői ouvre jelentős hányadát tette hozzáférhetővé Raabe, Philipp Wolfrum, Ferruccio Busoni, Bartók Béla és mások igényes közreadásában a Régi Összkiadás (Breitkopf und Härtel) 33 kötetében (1907-36)..."

http://www.liszt-2011.hu/hu/elokeszuletben-az-uj-liszt-osszkiadas

+

Liszt Ferenc műveinek régi összkiadása a neten:

 

 

Franz Liszt's Musikalische Werke.
Herausgegeben von der Franz Liszt-Stiftung
(Franz Liszt's musical works. Published by Franz Liszt-Stiftung.)

Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1907-1936

http://daten.digitale-sammlungen.de/db/ausgaben/uni_ausgabe.html?projekt=1193812455

 

 

Címkék: új liszt összkiadás

Szólj hozzá!

Liszt Ferenc lesz a magyar EU-elnökség "márkaneve"

mediatar 2011.01.06. 10:56

Liszt Ferenc 

lesz a magyar EU-elnökség

"márkaneve"

 

"Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója 2011-ben az egész világon a klasszikus zene kiemelt ünnepe. Az emlékév első fele egybeesik Magyarország európai uniós elnökségével, amely így lehetőséget kínál arra, hogy Európa-szerte bemutassák a zeneszerző munkásságát..."

"...az UNESCO a magyar nemzeti bizottság javaslatára Lisztet a világ legjelentősebb, 2011-ben megünnepelendő személyiségeinek listájára vette..."

"...az emlékév programjai Liszt Ferenc emberi és művészi alkatának sokrétűségét kívánják bemutatni. Az eseményeket, amelyek sora az NFZ január 22-i ünnepi hangversenyével indul, öt fő téma köré csoportosították: Lisztet mint ünnepelt világsztárt, zongoravirtuózt, magyar világpolgárt, keresztény gondolkodót és mint zenepedagógust mutatják be."

http://kultura.hu/main.php?folderID=2063&articleID=307459&ctag=articlelist&iid=1

 

George Cziffra -

Liszt Hungarian Rhapsody No.6

 

Címkék: ferenc 2011 liszt emlékév

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása